Jak prawidłowo poprowadzić proces dydaktyczny?
Posted by Gerwazy on lis 29, 2015 in dzieci, liceum | Możliwość komentowania Jak prawidłowo poprowadzić proces dydaktyczny? została wyłączonaStanowią bazę całego procesu dydaktycznego. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie przekazu materiału. Od środków dydaktycznych zależy także atrakcyjność lekcji i tempo przyswajania podawanych treści. Najczęściej przez nauczycieli stosowane są podręczniki, karty pracy, zeszyty ćwiczeń, atlasy, plansze, ilustracje. Wszystkie te środki dydaktyczne powinny być dopasowane do rodzaju i ilości treści, a także ich tematyki.
Scenariusz lekcji to wyodrębnienie kolejnych elementów, czyli: plan, układ treści, które będą przekazywane uczniom, metody i środki dydaktyczne, którymi posłuży się nauczyciel. Wielu nauczycieli zwłaszcza tych początkujących zastanawia się, jaki powinien być prawidłowy konspekt? Głównymi cechami dobrego konspektu jest czytelność, prosta kompozycja.Typy lekcji
Rodzaj lekcji jest w pełni uzależniony od tego, jakie treści będą przekazywane uczniom. Typy lekcji to np.: lekcja podająca, lekcja eksponująca, lekcja problemowa, lekcja ćwiczeniowa, lekcja mieszana. Istnieje także podział zależny od poziomu realizacji funkcji i tak wyróżnia się: lekcję wprowadzającą, lekcję utrwalającą, lekcję powtórzeniowo – systematyzującą, lekcję korektywno – uzupełniającą, lekcję sprawdzającą. Rodzaj lekcji może być także dostosowany do organizacji pracy i metod np. wycieczki poglądowe, zajęcia z wykorzystaniem filmu czy komputera, zajęcia pod kierunkiem nauczyciela, lekcje, na których wykorzystywane do pracy są tylko podręczniki szkolne.